Karakter
basis verhaal/Rolbiografie
- Naam van het personage:
Lana
- Achternaam:
- Leeftijd:
23 jaar
- Woonplaats:
Vroeger Havelte, nu
Zwolle
Woonsituatie
- Relatie:
Op haar MBO leerde ze
een jongen kennen waar ze nu nog steeds mee samen is. Dit is inmiddels zo’n 4/5
jaar.
- Wat voor huis woont het personage:
Op een kleine
studentenkamer in een huis met drie anderen. De douche wordt gedeeld, maar elke
kamer heeft een kleine keuken. Ze komen elkaar niet vaak tegen. De eigenaar van
het huis is een man die het particulier verhuurt.
- In wat voor buurt:
Een studentenbuurt
met een aantal kleine gezinnen. Het is een vrij rustige buurt. Er spelen vaak
kleine kinderen op straat.
- Met wie woont het personage in het
huis:
Met 3 andere meiden.
Ze ziet ze niet vaak, want ze is vrij op zichzelf. Daarnaast hebben ze allemaal
hun eigen (verschillende) leven.
- Wie zijn de buren:
Naast hun zit eenzelfde studentenhuis,
aan de andere kant een gezin met puberende kinderen die ze vaak door de muren
heen hoort.
- Met wie in de buurt heeft het
personage contact:
Ze heeft niet echt
contact met mensen in de buurt. Behalve ‘hoi’ zeggen tegen buren als ze die
tegenkomt.
- Vrienden:
Ze heeft twee goede
vriendinnen die verder weg wonen. Ze spreekt regelmatig met hun af, verder
online contact. Naast dat heeft ze veel mensen op school. Buiten dat ontmoet ze
niet echt veel mensen.
- Familie:
Haar ouders die nog in Havelte wonen
samen met een 3 jaar jonger zusje. Hier heeft ze veel contact mee en ze gaat in
weekenden meestal naar hun toe.
- Beste vriend:
Haar twee beste
vriendinnen Janneke en Lisa. Beiden komen ook uit Havelte maar zijn voor studie
verhuist naar Groningen en Utrecht.
- Eventuele vijanden / ruzie of
conflict mee:
Lana is niet echt het
type om ruzie te hebben.
- Huisdieren:
Bij haar ouders de
kat Gijs.
School, opleiding en werk
- Wat voor school gedaan: Ze heeft op een klein Christelijk
basisschooltje in Havelte gezeten en is daarna naar de middelbare Christelijke
school in Steenwijk gegaan. Daar deed ze VMBO Theoretische Leerweg.
- Wat voor studie: In zwolle op het Deltion College een
MBO opleiding webdesign. Daarna HBO Marketing en Communicatie in Utrecht. Ze is
in Zwolle blijven wonen.
- Wat voor werk gedaan/nu: Ze heeft wat kleine bijbaantjes en
stages gehad, maar omdat ze nog op school zit werkt ze niet. Qua tijd zou dat
niet lukken.
- Hoe ligt het personage op het werk of
op school, heeft het personage het daar naar de zin: Ze zit nu in het 4e jaar van
haar HBO Marketing en Communicatie opleiding en heeft het daar wel naar haar
zin. Ze heeft er een groepje vrienden en vind de stof die ze leert leuk. Ook de
jongen waar ze 2 jaar lang eerder een relatie meehad heeft ze op deze opleiding
ontmoet. De mensen van haar MBO opleiding ziet ze eigenlijk niet meer.
Hobby’s/interesses
- Wat is de hobby van het personage: Ze houdt er van om creatief bezig te
zijn, iets wat goed van toepassing was bij haar vorige opleiding webdesign. Ze
is veel met school bezig. Daarnaast houdt ze ervan om gewoon rustig thuis te
zijn, te lezen of tv te kijken.
-Interesses
Ze vind exotische
insecten erg interessant, vooral vlinders.
- Waar gaat het personage het liefst
uit: Ze is niet zo van het
uitgaan, ze gaat meer een avond naar de bioscoop met haar vriendinnen of samen
eten.
Karakter
- Voornaamste karaktereigenschap: Onzeker
- Beschrijf totale karakter:
Onzeker, op
zich zelf, rustig, verlegen, stil, teruggetrokken, nieuwsgierig op haar eigen
manier, fantasierijk/dromerig, perfectionistisch, vriendelijk, goede
bedoelingen, meelevend, nadenkend, bescheiden, hard werkend
- Wat vindt het personage van zichzelf:
Ze is erg onzeker over zichzelf, dit is ook vaak de motivatie achter haar keuzes. Ze wil graag goed overkomen voor anderen en doet altijd haar best. Ondanks haar onzekerheid vind ze zichzelf geen slecht persoon. Wel vind ze dat ze wat ondernemender mag worden en probeert hieraan te werken.
Ze is erg onzeker over zichzelf, dit is ook vaak de motivatie achter haar keuzes. Ze wil graag goed overkomen voor anderen en doet altijd haar best. Ondanks haar onzekerheid vind ze zichzelf geen slecht persoon. Wel vind ze dat ze wat ondernemender mag worden en probeert hieraan te werken.
- Wat vindt het personage van anderen:
Ze trekt zich gauw
dingen aan die anderen over haar zeggen. Ze probeert opener te zijn en dat gaat
steeds beter, dus het wordt steeds makkelijker om met andere mensen om te gaan.
Ze probeert niet bevooroordeeld te zijn en wil iemand eerst leren kennen, ze is
hier wel voorzichtig in. Hoe beter ze mensen kent hoe meer ze zelf durft te
zeggen.
- Hoe denkt het personage dat anderen
hem/haar ziet:
Ze denkt dat mensen haar al gauw niet goed genoeg vinden om mee om te gaan. Daarom doet ze altijd erg haar best, maar doordat ze van zichzelf vrij stil is kost dit haar moeite. Ze denkt dat mensen haar vaak wat vreemder vinden omdat ze stiller is en niet gelijk zegt wat ze denkt.
Ze denkt dat mensen haar al gauw niet goed genoeg vinden om mee om te gaan. Daarom doet ze altijd erg haar best, maar doordat ze van zichzelf vrij stil is kost dit haar moeite. Ze denkt dat mensen haar vaak wat vreemder vinden omdat ze stiller is en niet gelijk zegt wat ze denkt.
- Wat haat het personage aan zichzelf:
Dat ze zo onzeker is,
maar het lukt haar ook niet zomaar zelf hieruit te komen.
- Waar is het personage trots op:
Ze is trots op de
kennis die ze heeft en vind zich, ondanks haar onzekerheid, vrij slim.
- Wat wil het personage bereiken:
Ze wil graag gelukkig
kunnen leven. Haar grootste doel is om door andere aardig gevonden te worden,
maar ze weet ook dat het begin bij haarzelf ligt.
-Gelooft het personage ergens in:
Ze heeft geen religie
maar op (paniek)momenten dat ze het nodig heeft kan ze ineens wel hulp vragen
van geloof.
- Wat is de grootste angst van het
personage:
Haar grootste angst
zijn andere mensen. Vooral mensen waar ze niet mee weet om te gaan. En hoe ze
op hun overkomt.
- Heeft het personage een geheim:
Ze heeft geen grote
geheimen, misschien de manier waarop ze zichzelf in haar hoofd ziet?
Voorkeuren:
- Wat voor kleding draagt het
personage:
Veel donker
en aardtinten, zwart, bruin, groen, grijs. Niet te opvallend.
- Hoe gaat het personage met het uiterlijk en uiterlijke verzorging om:
Niet teveel
aandacht aan besteedt; nonchalant. Ze vind het wel belangrijk, maar niet het
belangrijkste.
- Hoe ziet de woonruimte van het personage er uit:
Haar woonruimte is
niet heel uitgesproken en vooral heel praktisch. Het meest typerend aan haar
woonruimte zijn de boeken die de kast vullen. Verder staan er een paar foto’s
van de belangrijkste mensen om haar heen.
- Wat is de lievelingskleur van het personage
Haar lievelingskleur
is rood.
- Muziek:
Soap&Skin,
Kim Boekbinder, Vermillion Lies
- Schrijvers:
Neil Gaiman
- Films:
Pan’s
Labyrinth
Levensloop
- Beschrijf wat je personage in
zijn/haar leven heeft meegemaakt:
Haar leven is
het beste te beschrijven door te kijken naar haar schooltijd.
Basisschool:
Lana komt uit
een klein dorpje waar ze is opgegroeid. Het heeft wel een supermarkt maar ligt
iets verder van een grotere stad af. Daar heeft ze op een Christelijke
basisschool gezeten. In groep 1 tot en met 3 ging het er vrij rustig aan toe.
Groep 4 tot en met 8 werd het wat moeilijker omdat kinderen dan bewuster worden
van andere mensen en wat normaal is en wat niet. Ze had hier wat meer moeite om
er tussen te passen. Ze hield erg van lezen en was verlegen en stil, andere
kinderen wisten niet echt hoe ze daar mee om moesten gaan. Haar basisschooltijd
was verder vrij normaal. Ze is niet blijven zitten en had geen grote problemen
met andere kinderen. Wel wilde ze toen al graag aardig gevonden worden en deed
daarvoor haar best, toch vonden andere kinderen haar vaak vreemd. Af en toe had
ze wel vriendinnetjes om mee te spelen, dus ze was niet eenzaam. Wel zeggen
kinderen vaak gauw wat ze denken en dat heeft haar wel eens geraakt.
Thuissituatie rond die tijd:
Rustig en ze
werd altijd goed ondersteund door haar ouders. Huiswerk maken en goed presteren
werd wel altijd erg belangrijk gevonden. Haar zusje heeft iets meer aandacht
van haar ouders nodig omdat ze het wat moeilijk heeft op school. Maar ook in de
thuissituatie heeft het zusje veel nodig.
Situaties:
Groep 1 tot
en met 3: zandkasteeltje omgeschopt, spelletjes op schoolplein en niet mee
mogen doen.
Groep 4 tot
en met 8: presentaties geven, vreemd gevonden worden zijn/er niet tussen passen,
opmerkingen, schoolkamp, de druk om te moeten presteren, niet goed zijn in gym.
Middelbare school: Haar middelbare school staat een stuk verder
weg. Het is ongeveer 10 kilometer fietsen en dat doet ze samen met een groep
andere kinderen die ook naar dezelfde school gaan. Ze doet het niveau VMBO theoretische leerweg. De opleiding
zelf is niet moeilijk, de lesstof lukt haar makkelijk. Ze heeft moeite met het
maken van vrienden. Net als in de laatste groepen op de basisschool vinden
andere mensen haar wat vreemd en weten ze niet hoe ze met haar om moeten gaan.
Er zitten geen bekenden in haar klas en dus moet ze helemaal opnieuw beginnen.
Langzaam ontmoet ze mensen die dichter bij haar staan en minder direct hun
oordeel klaar hebben. Ze komt in de pauzes terecht bij het groepje mensen waar
de ‘aparte’ mensen zitten. Ze heeft moeite met presentaties door haar
onzekerheid. Op de middelbare school zijn kinderen er inmiddels al iets meer
van bewust wat ze zeggen, maar daardoor weten ze beter hoe ze iemand kunnen
raken.
Thuissituatie rond die tijd:
Haar
thuissituatie is hetzelfde als op de basisschool, maar doordat ze nu veel
verder weg moet en langere dagen maakt is ze veel minder thuis. Haar zusje gaat
rond deze periode ook naar de middelbare school. Ze heeft nog steeds erg veel
aandacht nodig omdat ze veel moeite met dingen heeft. De thuissituatie wordt
daardoor wat minder omdat Lana steeds meer zelf moet regelen.
Situaties: Presentaties, mensen met commentaar, er niet
tussen passen, faalangst? Oma overlijdt
MBO: Na de middelbare school start ze in Zwolle op
het Deltion Collega voor Webdesign. Dit is nog een stap verder van huis en het
reizen wordt steeds langer, en de dagen ook. Het duurt even maar hier vind ze
ook een groep mensen waar ze mee omgaat.
Na een tijdje duurt het reizen haar te lang en zoekt ze een kamer in de stad Zwolle om daar op zichzelf te gaan wonen. Ze komt terecht in een studentenhuis met 3 andere meiden, waar ze eigenlijk niet echt contact mee heeft.
Na een tijdje duurt het reizen haar te lang en zoekt ze een kamer in de stad Zwolle om daar op zichzelf te gaan wonen. Ze komt terecht in een studentenhuis met 3 andere meiden, waar ze eigenlijk niet echt contact mee heeft.
Thuissituatie: Lana is steeds meer op zichzelf doordat ze nu
op kamers is. Ze heeft nog wel veel contact met thuis omdat ze het daar wel
mist.
Situaties: Er niet tussen passen, stage, mensen van
buitenaf die oordelen
HBO: Het HBO gaat verder waar het MBO is
opgehouden. Ze start op een opleiding Marketing en Communicatie in Utrecht. Ze
blijft nog een Zwolle wonen omdat het erg lastig is een kamer in Utrecht te
vinden en ze hier nog goed woont. Ze heeft niet echt contact meer met mensen op
de vorige school. Op deze school ontmoet ze een jongen waar ze twee jaar lang
iets mee heeft. Het gaat goed tot ze uit elkaar groeien/te verschillend zijn.
Ook op deze school maakt ze weer opnieuw vrienden.
Thuissituatie: Nog aardig hetzelfde als op het MBO. Ze woont
nog steeds zelfstandig in Zwolle, en heeft nog steeds contact met haar ouders.
Situaties: stage, voor jezelf opkomen, omkeer
Opmerkelijkste periode/inkaderen
Negatieve
invloeden komen altijd van andere mensen. (externe factoren)
Klasgenoten?
Mensen die niet dichtbij haar staan, waar ze toch eigenlijk wel wil bij staan?
Thuis?
Familie? Vrienden dan? Misschien gaat het juist over liefde? Respect? Jezelf
zijn?
Conflict
tussen aardig gevonden worden maar toch jezelf zijn.
Interessantste
periode is van Middelbare school, MBO naar HBO. HBO is de omkeer.