Pagina's

01-03-2013

Rol-biografie Lana

-->
Karakter basis verhaal/Rolbiografie

- Naam van het personage:    
Lana

- Achternaam:                       
van Dijk


- Leeftijd:                               
23 jaar

- Woonplaats:                                   
Vroeger Havelte, nu Zwolle

Woonsituatie
- Relatie:                               
Op haar MBO leerde ze een jongen kennen waar ze nu nog steeds mee samen is. Dit is inmiddels zo’n 4/5 jaar.

- Wat voor huis woont het personage:
Op een kleine studentenkamer in een huis met drie anderen. De douche wordt gedeeld, maar elke kamer heeft een kleine keuken. Ze komen elkaar niet vaak tegen. De eigenaar van het huis is een man die het particulier verhuurt.

- In wat voor buurt:                         
Een studentenbuurt met een aantal kleine gezinnen. Het is een vrij rustige buurt. Er spelen vaak kleine kinderen op straat.

- Met wie woont het personage in het huis:
Met 3 andere meiden. Ze ziet ze niet vaak, want ze is vrij op zichzelf. Daarnaast hebben ze allemaal hun eigen (verschillende) leven.

- Wie zijn de buren:                         
 Naast hun zit eenzelfde studentenhuis, aan de andere kant een gezin met puberende kinderen die ze vaak door de muren heen hoort.

- Met wie in de buurt heeft het personage contact:
Ze heeft niet echt contact met mensen in de buurt. Behalve ‘hoi’ zeggen tegen buren als ze die tegenkomt.

- Vrienden:
Ze heeft twee goede vriendinnen die verder weg wonen. Ze spreekt regelmatig met hun af, verder online contact. Naast dat heeft ze veel mensen op school. Buiten dat ontmoet ze niet echt veel mensen.

- Familie:
 Haar ouders die nog in Havelte wonen samen met een 3 jaar jonger zusje. Hier heeft ze veel contact mee en ze gaat in weekenden meestal naar hun toe.

- Beste vriend:
Haar twee beste vriendinnen Janneke en Lisa. Beiden komen ook uit Havelte maar zijn voor studie verhuist naar Groningen en Utrecht.

- Eventuele vijanden / ruzie of conflict mee:
Lana is niet echt het type om ruzie te hebben.

- Huisdieren:
Bij haar ouders de kat Gijs.

School, opleiding en werk
- Wat voor school gedaan: Ze heeft op een klein Christelijk basisschooltje in Havelte gezeten en is daarna naar de middelbare Christelijke school in Steenwijk gegaan. Daar deed ze VMBO Theoretische Leerweg.

- Wat voor studie: In zwolle op het Deltion College een MBO opleiding webdesign. Daarna HBO Marketing en Communicatie in Utrecht. Ze is in Zwolle blijven wonen.

- Wat voor werk gedaan/nu: Ze heeft wat kleine bijbaantjes en stages gehad, maar omdat ze nog op school zit werkt ze niet. Qua tijd zou dat niet lukken.

- Hoe ligt het personage op het werk of op school, heeft het personage het daar naar de zin: Ze zit nu in het 4e jaar van haar HBO Marketing en Communicatie opleiding en heeft het daar wel naar haar zin. Ze heeft er een groepje vrienden en vind de stof die ze leert leuk. Ook de jongen waar ze 2 jaar lang eerder een relatie meehad heeft ze op deze opleiding ontmoet. De mensen van haar MBO opleiding ziet ze eigenlijk niet meer.

Hobby’s/interesses
- Wat is de hobby van het personage: Ze houdt er van om creatief bezig te zijn, iets wat goed van toepassing was bij haar vorige opleiding webdesign. Ze is veel met school bezig. Daarnaast houdt ze ervan om gewoon rustig thuis te zijn, te lezen of tv te kijken.

-Interesses
Ze vind exotische insecten erg interessant, vooral vlinders.

- Waar gaat het personage het liefst uit: Ze is niet zo van het uitgaan, ze gaat meer een avond naar de bioscoop met haar vriendinnen of samen eten.

Karakter
- Voornaamste karaktereigenschap:     Onzeker

- Beschrijf totale karakter:
Onzeker, op zich zelf, rustig, verlegen, stil, teruggetrokken, nieuwsgierig op haar eigen manier, fantasierijk/dromerig, perfectionistisch, vriendelijk, goede bedoelingen, meelevend, nadenkend, bescheiden, hard werkend

- Wat vindt het personage van zichzelf:
Ze is erg onzeker over zichzelf, dit is ook vaak de motivatie achter haar keuzes. Ze wil graag goed overkomen voor anderen en doet altijd haar best. Ondanks haar onzekerheid vind ze zichzelf geen slecht persoon. Wel vind ze dat ze wat ondernemender mag worden en probeert hieraan te werken.

- Wat vindt het personage van anderen:
Ze trekt zich gauw dingen aan die anderen over haar zeggen. Ze probeert opener te zijn en dat gaat steeds beter, dus het wordt steeds makkelijker om met andere mensen om te gaan. Ze probeert niet bevooroordeeld te zijn en wil iemand eerst leren kennen, ze is hier wel voorzichtig in. Hoe beter ze mensen kent hoe meer ze zelf durft te zeggen.

- Hoe denkt het personage dat anderen hem/haar ziet:
Ze denkt dat mensen haar al gauw niet goed genoeg vinden om mee om te gaan. Daarom doet ze altijd erg haar best, maar doordat ze van zichzelf vrij stil is kost dit haar moeite. Ze denkt dat mensen haar vaak wat vreemder vinden omdat ze stiller is en niet gelijk zegt wat ze denkt.

- Wat haat het personage aan zichzelf:
Dat ze zo onzeker is, maar het lukt haar ook niet zomaar zelf hieruit te komen.

- Waar is het personage trots op:
Ze is trots op de kennis die ze heeft en vind zich, ondanks haar onzekerheid, vrij slim.

- Wat wil het personage bereiken:
Ze wil graag gelukkig kunnen leven. Haar grootste doel is om door andere aardig gevonden te worden, maar ze weet ook dat het begin bij haarzelf ligt.

-Gelooft het personage ergens in:
Ze heeft geen religie maar op (paniek)momenten dat ze het nodig heeft kan ze ineens wel hulp vragen van geloof.

- Wat is de grootste angst van het personage:
Haar grootste angst zijn andere mensen. Vooral mensen waar ze niet mee weet om te gaan. En hoe ze op hun overkomt.

- Heeft het personage een geheim:
Ze heeft geen grote geheimen, misschien de manier waarop ze zichzelf in haar hoofd ziet?

Voorkeuren:
- Wat voor kleding draagt het personage:
Veel donker en aardtinten, zwart, bruin, groen, grijs. Niet te opvallend.

- Hoe gaat het personage met het uiterlijk en uiterlijke verzorging om:
Niet teveel aandacht aan besteedt; nonchalant. Ze vind het wel belangrijk, maar niet het belangrijkste.

- Hoe ziet de woonruimte van het personage er uit:
Haar woonruimte is niet heel uitgesproken en vooral heel praktisch. Het meest typerend aan haar woonruimte zijn de boeken die de kast vullen. Verder staan er een paar foto’s van de belangrijkste mensen om haar heen.

- Wat is de lievelingskleur van het personage
Haar lievelingskleur is rood.

- Muziek:             
Soap&Skin, Kim Boekbinder, Vermillion Lies

- Schrijvers:       
Neil Gaiman

- Films:                 
Pan’s Labyrinth            

Levensloop
- Beschrijf wat je personage in zijn/haar leven heeft meegemaakt:
Haar leven is het beste te beschrijven door te kijken naar haar schooltijd.  

Basisschool:
Lana komt uit een klein dorpje waar ze is opgegroeid. Het heeft wel een supermarkt maar ligt iets verder van een grotere stad af. Daar heeft ze op een Christelijke basisschool gezeten. In groep 1 tot en met 3 ging het er vrij rustig aan toe. Groep 4 tot en met 8 werd het wat moeilijker omdat kinderen dan bewuster worden van andere mensen en wat normaal is en wat niet. Ze had hier wat meer moeite om er tussen te passen. Ze hield erg van lezen en was verlegen en stil, andere kinderen wisten niet echt hoe ze daar mee om moesten gaan. Haar basisschooltijd was verder vrij normaal. Ze is niet blijven zitten en had geen grote problemen met andere kinderen. Wel wilde ze toen al graag aardig gevonden worden en deed daarvoor haar best, toch vonden andere kinderen haar vaak vreemd. Af en toe had ze wel vriendinnetjes om mee te spelen, dus ze was niet eenzaam. Wel zeggen kinderen vaak gauw wat ze denken en dat heeft haar wel eens geraakt.
Thuissituatie rond die tijd:
Rustig en ze werd altijd goed ondersteund door haar ouders. Huiswerk maken en goed presteren werd wel altijd erg belangrijk gevonden. Haar zusje heeft iets meer aandacht van haar ouders nodig omdat ze het wat moeilijk heeft op school. Maar ook in de thuissituatie heeft het zusje veel nodig.
Situaties:
Groep 1 tot en met 3: zandkasteeltje omgeschopt, spelletjes op schoolplein en niet mee mogen doen.
Groep 4 tot en met 8: presentaties geven, vreemd gevonden worden zijn/er niet tussen passen, opmerkingen, schoolkamp, de druk om te moeten presteren, niet goed zijn in gym.

Middelbare school: Haar middelbare school staat een stuk verder weg. Het is ongeveer 10 kilometer fietsen en dat doet ze samen met een groep andere kinderen die ook naar dezelfde school gaan. Ze doet het niveau VMBO theoretische leerweg. De opleiding zelf is niet moeilijk, de lesstof lukt haar makkelijk. Ze heeft moeite met het maken van vrienden. Net als in de laatste groepen op de basisschool vinden andere mensen haar wat vreemd en weten ze niet hoe ze met haar om moeten gaan. Er zitten geen bekenden in haar klas en dus moet ze helemaal opnieuw beginnen. Langzaam ontmoet ze mensen die dichter bij haar staan en minder direct hun oordeel klaar hebben. Ze komt in de pauzes terecht bij het groepje mensen waar de ‘aparte’ mensen zitten. Ze heeft moeite met presentaties door haar onzekerheid. Op de middelbare school zijn kinderen er inmiddels al iets meer van bewust wat ze zeggen, maar daardoor weten ze beter hoe ze iemand kunnen raken.
Thuissituatie rond die tijd:
Haar thuissituatie is hetzelfde als op de basisschool, maar doordat ze nu veel verder weg moet en langere dagen maakt is ze veel minder thuis. Haar zusje gaat rond deze periode ook naar de middelbare school. Ze heeft nog steeds erg veel aandacht nodig omdat ze veel moeite met dingen heeft. De thuissituatie wordt daardoor wat minder omdat Lana steeds meer zelf moet regelen.
Situaties: Presentaties, mensen met commentaar, er niet tussen passen, faalangst? Oma overlijdt

MBO: Na de middelbare school start ze in Zwolle op het Deltion Collega voor Webdesign. Dit is nog een stap verder van huis en het reizen wordt steeds langer, en de dagen ook. Het duurt even maar hier vind ze ook een groep mensen waar ze mee omgaat.
Na een tijdje duurt het reizen haar te lang en zoekt ze een kamer in de stad Zwolle om daar op zichzelf te gaan wonen. Ze komt terecht in een studentenhuis met 3 andere meiden, waar ze eigenlijk niet echt contact mee heeft.
Thuissituatie: Lana is steeds meer op zichzelf doordat ze nu op kamers is. Ze heeft nog wel veel contact met thuis omdat ze het daar wel mist.
Situaties: Er niet tussen passen, stage, mensen van buitenaf die oordelen

HBO: Het HBO gaat verder waar het MBO is opgehouden. Ze start op een opleiding Marketing en Communicatie in Utrecht. Ze blijft nog een Zwolle wonen omdat het erg lastig is een kamer in Utrecht te vinden en ze hier nog goed woont. Ze heeft niet echt contact meer met mensen op de vorige school. Op deze school ontmoet ze een jongen waar ze twee jaar lang iets mee heeft. Het gaat goed tot ze uit elkaar groeien/te verschillend zijn. Ook op deze school maakt ze weer opnieuw vrienden.
Thuissituatie: Nog aardig hetzelfde als op het MBO. Ze woont nog steeds zelfstandig in Zwolle, en heeft nog steeds contact met haar ouders.
Situaties: stage, voor jezelf opkomen, omkeer

Opmerkelijkste periode/inkaderen
Negatieve invloeden komen altijd van andere mensen. (externe factoren)
Klasgenoten? Mensen die niet dichtbij haar staan, waar ze toch eigenlijk wel wil bij staan?
Thuis? Familie? Vrienden dan? Misschien gaat het juist over liefde? Respect? Jezelf zijn?
Conflict tussen aardig gevonden worden maar toch jezelf zijn.
Interessantste periode is van Middelbare school, MBO naar HBO. HBO is de omkeer.