Pagina's

05-03-2013

Onderzoek animatie

-->
Voor eerdere projecten heb ik wel eens poppen gemaakt. Niet dat ik echt met stop-motion of klei animatie heb gewerkt. Het waren altijd poppen die je ter plekke kon besturen met ijzerdraadjes en dergelijke. Deze sfeer vind ik erg leuk, maar ik wil het niet toepassen bij mijn afstudeerfilm. Ondanks dat het wel toepasselijk is om letterlijk de handen van de personen te zien die haar besturen denk ik dat het visueel te druk en misschien verwarrend gaat overkomen. Er zijn al zoveel andere manieren waarmee dit gecommuniceerd wordt in de film. Daarom ben ik voor de techniek achter het hoofdpersonage nog eens in de wereld van poppen en poppenanimatie gedoken.
Ik wil haar fysiek voor een groot deel maken, dus ik ben wat weggebleven bij de 3D animaties.
Bij een vorige poppenvideo heb ik erg gekeken naar de techniek achter de Tsjechische film Kuky. Hier werden de poppen ter plekke bestuurd met doorzichtige draadjes en ijzerdraden. Deze manier vind ik een van de mooiste soorten animaties geven, het geeft een heel soepel effect wat heel realistisch lijkt, maar het is niet perfect en die ‘klunzigheid’ die je af en toe ziet geeft het meer charme.
Afgelopen jaar heb ik de film Paranorman gezien. Dankzij deze film kwam ik eigenlijk op het idee om toch met poppen te gaan werken in mijn film. Ik was het eerst niet van plan, maar toen ik hier zag hoe er gewerkt werd met een combinatie van poppenanimatie en 3D animatie door elkaar zag ik mogelijkheden.

Paranorman is gemaakt met een heel andere techniek. De karakters hebben een klei-uitstraling maar ze zijn gemaakt met een 3D printer. Doordat alle gezichtje dus geprint konden worden was het mogelijk om met meer tussenstappen in de animatie te werken. Dit resulteert in een veel soepelere animatie.

Rosto  a.d is een veelzijdige kunstenaar. Hij maakt ook animaties op zijn eigen manier. In zijn laatste film The Monster of Nix (2011) combineert hij echte beelden met 3D op een manier die mij erg aanspreekt. Een deel daarvan wil ik zelf graag toepassen in mijn film.
Zijn film geeft het gevoel van een poppenfilm terwijl de basis geen animatie is. Hij laat eerst mensen ‘gewoon’ acteren voor een green screen. Wel heeft de persoon een (poppen)masker op. Daarna bewerkt hij deze digitaal en plaatst dan pas de ogen. De ogen zijn in 3D gemaakt en bewegen daardoor realistischer dan bij de meeste poppenanimaties.
Ook de achtergronden maakt hij in 3D en dit geeft het geheel een uniek effect.

Nog een andere vorm van animatie is Fantastic mister fox. Of eigenlijk is het animatie gedeelte hetzelfde; het is opgenomen in stop-motion. Maar de techniek achter de poppen is anders. Voor de basis hebben ze in plaats van een ijzerdraad skelet juist een mechanisch skelet gebruikt. Dit lijkt me een stuk moeilijker, aangezien je verstand van elektronica moet hebben, maar ik denk wel dat die voor stop-motion goed kan werken. Op deze manier kun je de stappen een voor een, en dus beeld voor beeld, instellen.
Zelf wil ik graag wel met het ‘poppen’-idee werken en zit ik daardoor toch net iets meer in de stop-motion hoek. Ik ben lang op zoek geweest naar de vorm die ik hiervoor wil gebruiken. Ik heb veel gekeken naar bestaande poppen en hun (animatie)uitstraling. Maar ik heb ook gekeken naar andere vormen zoals designer toys en speelgoed. Ik heb hierbij gelet op hoe de pop gemaakt wordt en kan bewegen, en minder hoe ze eruit zien. Op de volgende bladzijde is een selectie te zien van wat ik ongeveer ben tegengekomen.
Zoals eerder ook al te zien was bij de voorbeelden van animatiefilms die ik gaf, zijn er veel verschillende manieren om poppen voor animatie te maken. Toch ben ik een vorm tegengekomen die heel voordehand liggend is, maar waar vrij weinig animaties mee gemaakt worden. Voor mijn animatie wil ik graag een ‘Ball jointed Doll’ (afkorting: BJD) maken. Zoals de naam al zegt zijn dit dus poppen met scharnieren. Ze worden eigenlijk voornamelijk gebruikt om mooi aan te kleden en neer te zetten. Ik denk dat deze dolls goed werken voor animatie door de scharnieren.